vol-mal.com.pl +48 502 167 202 +48 34 361 00 42

Jesteś tutaj:

>

Dlaczego akurat kasza jaglana?

Kasza jaglana ze względu na wyjątkowe właściwości odżywcze, lekkostrawność i aromatyczny smak nazywana jest „królową kasz”. Bogactwo zawartych w niej składników odżywczych sprawia, że jest BARDZO ZDROWA.

kaszaa

Zaczynamy przechodzić metamorfozę w sensie troski o własne zdrowie. Wzrasta świadomość potrzeby prowadzenie zdrowego stylu życia, czego dowodem jest właśnie wielki powrót kaszy jaglanej. Chociaż brakuje jej rozgłosu, a dowodem jest to, że na naszych stołach nadal przegrywa z ryżem, makaronami oraz ziemniakami. A szkoda. Jest zdrowa, smaczna i tania. W kuchni można wyczarować z niej wiele pysznych dań.
Dlaczego jeszcze warto jeść kaszę jaglaną?

 Po PIERWSZE obfituje ona w witaminy z grupy B, lecytynę i posiada więcej soli mineralnych niż pszenica, jęczmień i żyto. Ma również wysoki poziom białka i węglowodanów w złożonej postaci. Składniki te powoli uwalniają się do krwi podczas trawienia, dzięki czemu zapewniają mózgowi stały dopływ energii.

Po DRUGIE pod względem wartości odżywczej znajduje się na drugim miejscu po kaszy gryczanej. Ma ona nieco mniej białka, witamin B1, B2, fosforu i tłuszczu. Kaszę jaglaną, podobnie jak kukurydzianą, mogą jeść osoby uczulone na gluten. Zawiera ponadto dużo białka, a mało skrobi, jest lekkostrawna i nie powoduje wzdęć ani fermentacji w żołądku. Ma sporo krzemu poprawiającego wygląd włosów, skóry, zębów czy paznokci.

Warto też wspomnieć jako ciekawostkę, że w jaglance znajduje się również lecytyna, która poprawia pamięć reguluje ilość cholesterolu we krwi. Ponieważ nie zawiera glutenu, doskonała jest dla osób na diecie bezglutenowej.

Dietetycy chętnie zalecają kaszę jaglaną, szczególnie na śniadanie – gotowaną na wodzie, najlepiej z bakaliami. Taki posiłek (100g kaszy = ok. 350 kalorii), jest nie tylko sycący, ale i lekkostrawny! Kasza ta świetnie usuwa z organizmu gromadzące się toksyny. Dlatego jest też doskonałym produktem oczyszczającym.

Warto zastosować choć kilkudniową dietę oczyszczającą na bazie kaszy jaglanej. Zawarte w niej antyoksydanty, czyli substancje wychwytujące i neutralizujące wolne rodniki (jedna z przyczyn nowotworów), zapobiegają powstaniu raka.

Kaszę jaglaną można jeść na słodko np. gotowaną z jabłkami i cynamonem lub bakaliami. Można ją też podawać na słono – na obiad zamiast ziemniaków lub ryżu. Może być też dodatkiem do zup i farszu na gołąbki czy kotlety. Kleik z kaszy jaglanej jest najlepszym i jedynym pożywieniem w wielu chorobach, nawet przy przeziębieniu. Kleiki podawane są cierpiącym na choroby przewodu pokarmowego, wątroby, dróg żółciowych, nerek oraz rekonwalescentom po operacjach. Jest to danie lekkostrawne, a przy tym dostarczające węglowodanów. O jej cennych właściwościach możemy się również przekonać przy infekcjach górnych dróg oddechowych. Kasza ta, jak żadna inna, usuwa nadmiar wilgoci z organizmu, czyli różnego rodzaju śluzy (np. podczas kataru, kaszlu przy chorobach płuc lub oskrzeli). Zdarza się nawet, że dieta jaglana wystarczy, żeby nie brać antybiotyków.

Jak już wcześniej wspomniałam z kaszy jaglanej można wyczarować różne pyszności … teraz dowiesz się jakie! : )

Jak gotować kaszę jaglaną?

Zaczynamy od umycia ziaren (podobnie jak z ryżem, o czym wszyscy zapominają). Można to zrobić pod bieżącą wodą na drobnym sicie, albo płukać parę razy w naczyniu, a następnie odsączyć wodę. Tak przygotowaną kaszę wrzuca się na wrzątek, którego powinno być trzy razy więcej niż kaszy, czyli na 1 szklankę kaszy używamy 3 szklanki wody. Wrzątek lekko solimy (jeśli chcemy) i dodajemy tłuszcz, np. na taką ilość 1 łyżeczkę naturalnego lub klarowanego masła. Gotujemy na malutkim ogniu pod przykryciem 20 minut. Po tym czasie sprawdzamy co się dzieje – normalnie kasza wchłonie cały płyn i będzie już prawie gotowa, a czasem już to kaszy wystarcza i jest sypka i świetna, wszystko zależy od gatunku oraz garnka. Jeśli jeszcze jest twardawa, to dalej możemy ją wstawić do piekarnika (może być w tym samym garnku i dobrze przykryta) na następne 20 minut, żeby doszła. Można także taki garnek z gorącą kaszą owinąć dobrze w koc i odstawić na godzinę w ciepłym miejscu, dojdzie do siebie.

Poniższe przepisy to tylko przykłady, warto poeksperymentować samemu.

Kasza jaglana z jabłkami

Jabłka obrać i pokroić w plasterki,  dusić w rondlu z dodatkiem odrobiny wody i masła przez 10 minut, następnie można dodać umyte i namoczone rodzynki i trochę kropli soku z cytryny, orzechy (np. włoskie albo migdały – ograne ze skórki). Posypać cynamonem, ewentualnie kardamonem i dodać ugotowaną wcześniej kaszę. Zamieszać i podawać polane dowolnym musem owocowym.

 Kasza jaglana z owocami i imbirem

do 3 szklanek wrzątku wsypać niecałą szklankę kaszy jaglanej, dorzucić pokrojoną w kostkę gruszkę, pokrojone w kostkę słodkie jabłko, 2 łyżki rodzynek, łyżeczkę siemienia lnianego, jeden plasterek świeżego imbir. Nie mieszać, gotować na małym ogniu pod przykryciem ok. 20 minut – do wchłonięcia wody. Podawać z odrobiną masła, miodu, cynamonu. Można posypać prażonymi orzechami (włoskimi, laskowymi, nerkowca), pestkami (dyni, słonecznika), płatkami migdałowymi.

 Pomidorowa z kaszą jaglaną

Składniki:

3/4 szklanki kaszy jaglanej,   łyżka masła,   łyżka oleju,   cebula, szklanka gęstego soku pomidorowego, łyżka śmietany 30%,   3 łyżki posiekanego koperku i natki pietruszki,  sól – do smaku

Zacznij od wypłukania i odcedzenia kaszy, po czym zalej ją 3-4 szklankami wody, dodaj masło. Wszystko posól i gotuj około 35 minut. Zeszklij na oleju posiekaną cebulę i wymieszaj ją z koncentratem. Teraz przez chwilę duś pod przykryciem, a następnie przełóż do garnka z zupą. Zupę dopraw pieprzem ziołowym i tymiankiem. Na koniec dodaj śmietanę i posyp koperkiem.

 Barszcz ukraiński z kaszą jaglaną

Składniki:

Marchew – 2 szt.,   1 cebula,    Por (kawałek),   Pietruszka,   Seler, Fasola Jaś – 1 duża garść kilka suszonych grzybów, 3-4 buraki, ząbek czosnku (opcjonalnie), 3 łyżki kaszy jaglanej,   Przyprawy:  pieprz ziołowy, majeranek, liść  laurowy,   sok z cytryny

Sposób przyrządzenia:

Fasolę zalewamy wodą minimum 12 godzin przed przygotowaniem zupy i gotujemy około godziny (w świeżej wodzie).

Na patelni rumienimy na łyżce oliwy pokrojoną w paski cebulkę, następnie dodajemy 2 pokrojone w słupki marchewki, pietruszkę, seler oraz por. Wszystko dusimy na małym ogniu. Zalać 2 litrami wody (a najlepiej wrzątku). Dodać całe (lub przekrojone na pół) buraki wraz z suszonymi grzybami, wsypujemy kaszę.

Po półgodzinie dodajemy fasolę. Doprawiamy przyprawami wedle gustu: barszcz powinien mieć wyraźny smak. W tym celu dodajemy odrobinę soku z cytryny, roztarty majeranek, pieprz, liść laurowy oraz zmiażdżony czosnek.

Gotujemy nie doprowadzając do wrzenia.

Wszystkim tym którzy rozpoczęli przygodę z kaszą jaglaną, albo może mają taki zamiar po przeczytaniu artykułu, życzę smacznego i na zdrowie ! : )

Menu

Importer i dystrybutor - sprzedaż hurtowa/detaliczna,
stacjonarna i wysyłkowa

Generalny Przedstawiciel ESSIAC®
From Canada International Inc. w Polsce
"VOL-MAL" s.c.
Centrum Medycyny Naturalnej
42-200 Częstochowa ul. Piotrkowska 29,
godziny pracy: pon. - pt. 9:00 - 18:00

tel

+48 34 361 00 42

kom.

+48 502 167 202

Rozliczenia transakcji kartą płatniczą i e-przelewem
przeprowadzane są za pośrednictwem Dotpay.pl

Prawa autorskie zastrzeżone VOL-MAL © 2018. Kopiowanie zdjęć oraz innych materiałów bez zgody P.P.H.U. "VOL-MAL" S.C. surowo zabronione.

Scroll Up